وبلاگ

الپتیکال چیست؟

عکس الپتیکال

در این مقاله قصدر داریم به بررسی سوال الپتیکال چیست بپردازیم. یک نوع دستگاه ورزشی ثابت محسوب می شود که نام های متعددی نیز دارد، یکی از آن نام ها نیز اسکی فضایی است. این دستگاه به دلیل کارایی بالا مورد توجه همه ورزشکاران از جمله کسانی که به دنبال تناسب اندام هستند می باشد.

تعریف جامع و کلی الپتیکال

یک دستگاه ثابت ورزشی محسوب می شود که عمده استفاده ی آن در منازل و باشگاه ها می باشد. تا حدودی این دستگاه از روی دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری و تا حدودی کوهنوردی شبیه سازی شده است. ترکیب تمامی موارد ذکر شده می تواند تاثیر بسزایی در تناسب اندام شما نیز داشته باشد. البته لازم به ذکر است که فشار کمتری به زانوها، مفاصل و کمر فرد وارد می کند که همین نقطه قوت باعث شده تا افرادی زیادی را جذب خودش کند، یکی از بهترین دستگاه ها برای انجام حرکات هوازی نیز این دستگاه می باشد.

الپتیکال چیست؟ دستگاه‌ ورزشی الپتیکال روشی عالی برای انجام تمرینات قلبی بدون نیاز به نگرانی درباره دامنه حرکت است. این ماشین‌ها بسیار متنوع هستند و دامنه حرکتی کاملی را ارائه می‌دهند. در تعریف دیگر الپتیکال چیست می توان گفت اسکی فضایی نوعی ماشین ورزشی است که راه رفتن یا دویدن را شبیه سازی می کند. همینطور یک فعالیت بسیار مناسب را برای شما فراهم می کند و فشاری به مفاصل وارد نمی کند به همین علت آن را به یک انتخاب محبوب برای افراد در هر سنی و سطوح تناسب اندام تبدیل می کند.

تعریف جامع درباره الپتیکالمدل های مختلف الپتیکال

امروزه انواع مختلفی از الپتیکال در بازار وجود دارد. برخی برای استفاده خانگی طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر برای باشگاه ها ساخته شده اند.

خانگی

این الیپتیکال ها برای افرادی طراحی شده اند که می خواهند از آن ها در خانه های خود استفاده کنند. آنها معمولا کوچک و جمع و جور هستند، بنابراین فضای زیادی را اشغال نمی کنند. مدل های خانگی معمولاً ویژگی‌های کمتری نسبت به مدل تجاری دارند، اما همچنان راهی عالی برای داشتن یک تمرین خوب هستند.

الپتیکال های باشگاهی

آنهایی هستند که در باشگاه های بدنسازی و مکان های مختلف ورزشی می بینید. آنها بزرگتر هستند و ویژگی های بیشتری نسبت به مدل خانگی دارند همینطور از لحاظ قیمتی هم گران تر می باشند.

مدل های قابل حمل

نوع قابل حمل محبوبیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است زیرا مردم می خواهند هنگام سفر نیز در برخی موارد به ورزش و فعالیت بدنی بپردازند. این مدل های قابل حمل، معمولا کوچک و سبک هستند بنابراین می‌توان آن‌ها را به راحتی جابجا کرد.

الپتیکال کدام قسمت های بدن را تحت فشار قرار می دهد؟

همانطور که پیش تر ذکر کردیم با ترکیب چندین حرکات با هم عضلات زیادی را درگیر کرده و موجب رسیدن فرد به هدف خود می شود،اما بر روی چندین قسمت از بدن تاثیر زیادی می گذارد

  1. عضلات سرینی بزرگ و ماهیچه بزرگ سرینی
  2.  همسترینگ
  3. دستگاه با دسته های متحرک نیز می تواند بالاتنه را فرم دهد و همچنین تقویت کند.
  4. درگیری و تقویت عضلات پشت پا(به خصوص اگر دستگاه قابلیت تنظیم شیب را داشته باشد)

فواید الپتیکال

با توجه به اینکه این دستگاه قابلیت تنظیم برای فشار بر نقاط مختلف را دارد از این رو توجه بسیاری از مربیان را به خود جلب کرده است. همواره مشاهده می کنیم که مربیان در برنامه های تمرینی خود از دستگاه به منظور رسیدن به هدف تعیین شده استفاده می کنند. در ادامه چندین مورد از این فواید را شرح می دهیم.

  • با انجام فعالیت پس از دقایقی ضربان قلب شروع به بالا رفتن می کند و فرد وارد مرحله ی چربی سوزی می شود،با تنظیم سرعت و شیب دستگاه می توان فشار بیشتری به بدن وارد نمود.
  • برای چربی سوزی و کاهش وزن بسیار کاربردی است.
  • بیشترین مشکلی که امروزه افراد را به سمت انجام کاردیو و حرکات هوازی کشانده است لاغری،چربی سوزی و کم کردن عوارض ناشی از چاقی است به ویژه چربی های اطراف ناحیه ی شکم که به کمک این دستگاه میتوانید این ضعف ها را به حداقل برسانید.
  • مناسب برای جلوگیری و بهبودی بسیاری از مشکلات و بیماری ها
  • همزمان با بالا رفتن ضربان قلب،بدن به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا می کند به همین دلیل موجب تقویت قلب و دستگاه تنفسی فرد خواهد شد در نتیجه از مبتلا شدن به بیماری هایی نظیر فشار خون بالا و کلسترول بالا جلوگیری می کند.
  • تمرین با شدت کم! الپتیکال تمرینی با ضربه کم را ارائه می دهند که برای مفاصل شما خطری ایجاد نمی کند. پس یک گزینه معقول برای افراد سن هم می باشد.
  • استفاده آسان: استفاده از اسکی فضایی آسان است و نیاز به نصب یا دستورالعمل خاصی ندارد. شما می توانید بدون نیاز به یادگیری نحوه استفاده از تجهیزات پیچیده، بلافاصله استفاده از تمرین را شروع کنید.

عکسی از فواید الپتیکالدستگاهی که تقریباً هیچ آسیبی به بدن وارد نمی کند!

با توجه به این ویژگی منحصر بفرد برای افرادی که عمل زانو انجام داده اند و یا از کمر درد رنج می برند نیز بسیار مناسب می باشد و به راحتی می توانند به تناسب اندام برسند،البته بهتر است قبل از استفاده از این دستگاه با پزشک یا مربی خود مشورت کنند.

قدرت در کنار تعادل

با انجام فعالیت با این دستگاه بسیاری از نقاط بدن را تقویت می کند.این موضوع در حالی است که فرد به راحتی می تواند تعادل خودش را نیز حفظ کند،این دو امر در کنارهم موجب رسیدن به تناسب اندام عالی و لذت بردن از تمرین می شود.تعادل داشتن در این نوع تمارین یک مزیت محسوب می شود که این دستگاه به خوبی این نکته را به کار گرفته است.

محدودیت ها و مضرات استفاده از دستگاه الپتیکال برای برخی افراد

  • استفاده مکرر و قدرتی از این دستگاه با فشار بالا می تواند علائم زانو درد و کمر درد را تشدید کند،به همین دلیل قبل از استفاده حتما با پزشک و یا مربی مشورت کنید.
  • این دستگاه به منظور رسیدن به تناسب اندام می باشد و برای عضله سازی کاربرد ندارد؛ افرادی که قصد عضله سازی دارند اغلب از الپتیکال به عنوان حرکات کاردیو و هوازی کمک می گیرند.
  • افرادی که التهاب زانو و یا آسیب غضروف دارند بهتر است از آن پرهیز کنند.

نکات مهم پایانی

  1. سطح فشار و مقدار شیب را با توجه به شرایط خودتان تنظیم کنید.
  2. در صورت بروز درد مفاصل و بی حسی در قسمتی از بدن فورا فعالیت را متوقف کنید.
  3. طریقه ی استفاده ی درست و محل قرار گیری صحیح دست ها و پاها را آموزش دیده تا از آسیب دیدن جلوگیری کنید.

همانطور که در قسمت های بالا الپتیکال چیست را مورد بررسی قرار دادیم یک دستگاه همه کاره است که هم برای تمرینات قلبی و هم برای تمرینات قدرتی قابل استفاده است. این یک انتخاب عالی برای افرادی است که به دنبال تمرینات اصولی هستند و همچنین برای کسانی که سعی در کاهش وزن یا بهبود تناسب اندام خود دارند گزینه خوبی است. اگر به خرید این محصول فکر می کنید، بررسی ما در این مقاله به شما کمک شایانی در انتخاب شما می کند.

در صورت بروز هرگونه سوال یا مشکلی به راحتی می توانید با کارشناسان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید