وبلاگ

انواع تجهیزات ورزشی

انواع تجهیزات ورزشی باشگاهی

برای داشتن روحیه ی خوب و افزایش انگیزه نیاز است تا در کنار زندگی روزمره نیز ورزش را بگنجانیم،همینطور برای ورزش کردن باید به سراغ تجهیزات ورزشی رفت که می توان در منزل و یا باشگاه از این امکانات نیز استفاده کرد.تجهیزات ورزشی بسیار در ورزش کردن و تقویت روحیه موثر هستند.

تجهیزات ورزشی وسایلی هستند که به ما در زمینه فعالیت های ورزشی برای عضله سازی،تناسب اندام و چربی سوزی کمک کنند.در باشگاه های ورزشی از تجهیزات ورزشی سنگین استفاده می کنند ولی در منزل و حتی محل کار به دلیل محدود بودن فضا، نگهداری و گاها تعمیرات چندان کار راحتی نیست.البته کسانی که در منزل ورزش می کنند نیاز چندانی به دستگاه بزرگ و پیچیده ندارند و حتی می توانند از دستگاه الپتیکال(اسکی فضایی) کمک بگیرند.امروزه شرکت های بسیاری تجهیزات ورزشی را تولید و عرضه می کنند که جهان اسپرت نیز آماده ی تجهیز کردن باشگاه شما و یا مشاوره برای خرید تجهیزات ورزشی برای خانه و یا محل کار شما هستند.

انواع تجهیزات ورزشی

  • وزنه
  • دمبل
  • طناب
  • تردمیل
  • دستگاه های بدنسازی
  • کش ورزشی
  • تجهیزات تی آر ایکس و…

برخی از تجهیزات ورزشی به دلیل سنگین بودن و جاگیر بودن نمی توان در خانه و محل کار نصب و استفاده کرد،قبل از استفاده از تمامی تجهیزات ورزشی لازم است نحوه ی کار با دستگاه و کارایی هر یک را آموزش ببینید تا بتوانید به درستی عضله ی مدنظر را تمرین و فرم دهید.

قیمت تجهیزات ورزشی

تجهیزات ورزشی انواع انواع مختلفی دارند که بسته به نوع،کارایی و برند آن قیمتش متغییر است.با توجه به پیشرفت روز افزون وسایل ورزشی همواره این موضوع نیز بر روی قیمت آن تاثیر می گذارد.همانطور که می دانید ورزش کردن تاثیر خیلی زیادی بر روی سلامتی جسم روح می گذارد و شما را از افسردگی و استرس دور می کند.با توجه به این نکات ارزش ورزش کردن بسیار بیش تر از قبل شده است.

توضیح انواع تجهیزات ورزشی

انواع دمبل

یکی از قدیمی ترین و کاربردی ترین ابزار هایی که در باشگاه ها و حتی منازل استفاده می شود دمبل است،این لوازم برای تقویت عضلات بالا تنه و گاها پایین تنه به کار گرفته می شود.دمبل ها دارای وزن های مختلفی می باشند که هر کس با قدرت و شرایط فیزیکی خودش وزن آن را انتخاب می کند.از جمله اجزایی که درگیری بیشتری دارند:سرشانه،پشت بازو،جلو بازو،سینه،پاها و مچ را می توان اشاره کرد.

حلقه ی لاغری

یکی از تجهیزات موثر جهت آب کردن چربی های دور شکم می باشد،علاوه بر کمک به روند چربی سوزی شکم و اطراف آن باعث سفت شدن و فرم گرفتن نیز می شود.استفاده از این وسیله نیاز به فضای زیادی ندارد و تنها باید در یک نقطه ایستاده و حلقه را به دور کمر خود چرخاند.علاوه بر این،دارای وزن بسیار ناچیزی است که به راحتی قابل حمل است و می توانید آن را جمع کنید.حلقه زدن بسیار سرگرم کننده و مفید می باشد که علاوه بر سرگرم شدن باعث تناسب اندام نیز می شود.

انواع طناب ها

طناب زنی یک ورزش و فعالیت بدنی بسیار ساده اما کاربردی و موثر است.طناب زنی علاوه بر چربی سوزی به سلامت قلب و عروق هم کمک می کند،به هماهنگی عصب و عضله کمک میکند و باعث افزایش سرعت و عملکرد فرد هم می شود.بیشتر مواقع برای گرم کردن پیش از تمرین یا فعالیت بدنی می تواند گزینه ی بسیار خوبی باشد چون هم بالا تنه را درگیر می کند و هم با پرش های کوتاهی که انجام می دهیم تمامی نقاط پا را تحت فشار قرار می دهیم.

کش بدنسازی

کش های مقاومتی یا کش بدنسازی کاربرد زیادی برای عضله سازی و حتی تمرین های قدرتی دارد.این کش در طول های متفاوت تولید می شود.علاوه بر سبک بودن و قابل حمل بودن برای فرم دادن و حتی گرم کردن قبل از تمرین نیز کاربردی است.رنگ های مختلف کش بدنسازی نشانگر میزان مقاومت آن می باشد که از رنگ زرد تا مشکی و به ترتیب میزان مقاومت آن بیشتر می شود.

دستگاه دراز و نشست

هنگامی که قصد چربی سوزی شکم و اطراف آن را دارید اولین موردی که به ذهن شما می رسد دستگاه دراز نشست است،از کاربردی ترین دستگاه هایی که تا به امروز برای فرم دادن به عضلات شکم استفاده می شود،اما لازم به ذکر است در صورتی که به درستی و در دامنه ی صحصیح،حرکت انجام نشود می تواند باعث آسیب رساندن به ستون فقرات شود.همچنین این دستگاه وزن زیادی نداشته و به راحتی قابل حمل است.

میله ی بارفیکس

یکی از تجهیزات ورزشی سنتی است که در بین ورزشکاران بسیار محبوب است،از این دستگاه می توان برای درگیر کردن و در نتیجه تقویت عضلات بالا تنه و همچنین شکم استفاده کرد،این میله سبک است و فضای زیادی را اشغال نمی کند.معمولا این دستگاه را در بین چهار چوب در از آن استفاده می کنند.قیمت پایینی داشته و بسیار کاربردی است.جنس استیل برای استفاده در خانه بسیار رایج است اما جنس هایی نظیر آهن یا فولاد نیز تولید می شود که قیمت آن متفاوت است.معمولا برای جلوگیری از زنگ زدگی بسته به جنس به کار رفته از پوشش کروم استفاده می کنند که جنبه ی زیبایی هم دارد.

دستگاه تردمیل

از جمله تجهیزات ورزشی مناسب برای کسانی که امکان پیاده روی ندارند و همپچنین به دنبال چربی سوزی هستند کاربرد دارد.تردمیل این امکان را فراهم می کند که شما به راحتی بتوانید وزن کم کنید و به راحتی عضلات بدن خود را تقویت کنید. این دستگاه می تواند ضربان قلب شما را نشان دهد و همین امر کمک بسزایی به افراد هنگام استفاده از این دستگاه می کند.با تنظیم کردن شیب و سرعت می توانید فعالیت بدنی خود را دشوار تر کنید.

توپ استقامتی

از این توپ ها می توان برای تقویت عضلات شکم و تمرین های استقامتی استفاده کرد.استفاده ی تفریحی نیز از این توپ ها می شود و بسیار سرگرم کننده است.توپ تمرینی با نام های دیگری مانند توپ سوئیسی،توپ تعادلی و توپ یوگا شناخته می شود.این توپ توانایی تحمل وزن تا ۲۷۰ کیلوگرم را دارد.از جمله مزایای این توپ می توان به بهبود انعطاف پذیری،تقویت ماهیچه های اصلی،افزایش تعادل و …نیز اشاره کرد.

دستگاه پارالل

دستگاهی که می توان با استفاده از آن عضلات پشت بازو،جلو بازو،سرشانه و عضلات پشتی را به خوبی درگیر کرد،یکی از موثر ترین تجهیزات ورزشی که بسیار محبوب و مفید است و حرکات متنوعی را با استفاده از این دستگاه می توان انجام داد اما مقداری جا گیر می باشد و نسبت به مواردی که تا الان گفته شد سنگین تر می باشد.جنس به کار رفته در این دستگاه و نوع ساخت آن توانایی تحمل وزن زیادی را دارد.

دستگاه ویبراتور

دستگاه ویبراتور وسیله ای بسیار راحت و کاربردی برای چربیسوزی و کاهش وزن می باشد.این دستگاه با موجی که در بدن ایجاد می کند عضله را درگیر کرده و موجب چربی سوزی می شود،علاوه بر چربی سوزی کمک بسیار زیادی به چریی سوزی،ترمیم عضلات و در نهایت عضله سازی می شود.همچنین با نام های دستگاه ورزشی و ارتعاشی شناخته می شود،دستگاه ویبراتور دارای نوع های مختلفی است که با توجه به نیاز خود باید آن را انتخاب کنید.

دیسک چرخونک

این دیسک از دیگر تجهیزات ورزشی است که علاوه بر سبک بودن فضای بسیار کمی اشغال می کند.کاربرد عمده ی این دستگاه برای آب کردن چربی شکم و پهلو می باشد.برای شروع فعالیت باید استاندارد های لازم را رعایت کنید زیرا در صورتی که غیر اصولی این حرکت را انجام دهید،همچنین این دستگاه فضای کمی را اشغال کرده و وزن بسیار کمی دارد،از جمله کاربرد دیگر این دستگاه تقویت عضلات پشت پا می باشد.

نکاتی که قبل از استفاده از تمامی تجهیزات ورزشی باید در نظر داشته باشد

  • همه ی دستگاه ها دارای راهنمای استفاده هستند که پیشنهاد می شود قبل از استفاده آن را مطالعه کنید.
  • نقاطی که به رنگ روشن هستند نیاز به تنظیم دارند،با توجه به دامنه ی حرکتی هر دستگاه سعی کنید خود را ثابت نگه دارید.
  • اصول دم و باز دم را آموزش ببینید،هنگام گذاشتن و یا برداشتن وزنه ها مواظب باشیدبه دستگاه آسیبی وارد نشود.
  • در هنگام فعالیت بدنی همواره از لباس و کتونی مناسب استفاده کنید تا از مصدومیت احتمالی جلوگیری کنید.

تجهیزات ورزشی دیگری نیز بسیا مهم هستند مانند:ساک ورزشی،قمقمه ی آب،حوله،زیر انداز ورزشی و… که با توجه به پیشرفت روز افزون همواره به تعداد این تجهیزات اضافه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید