وبلاگ

انواع دستگاه های بدنسازی

انواع دستگاه های بدنسازی

با توجه به اینکه دستگاه های بدنسازی روز به روز پیشرفته تر شده و برای هر عضله و حتی ریز عضلات دستگاه تولید شده،سعی کردیم به طور کلی و جامع انواع دستگاه های بدنسازی را مورد بررسی قرار داده و کاربرد هر یک را به طور خلاصه و مفید ذکر کنیم.

نیمکت قابل تنظیم(Adjustable bench)

یکی از اساسی ترین و مهم ترین تجهیزات ورزشی نیمکت قابل تنظیم است.همانطور که از نامش پیداست دارای یک حالت صاف،تخت و شیبدار است و حتی می توانید زاویه های بین این موارد را اتخاب کنید.همچنین برای طیف وسیعی از حرکات مانند:پرس سینه،پرس سرشانه،تمرینات شکم و…نیز می توان استفاده کرد.جنسی که برای ساخت این دستگاه اسفاده می گردد بسیار مهم است زیرا باید برای شرایطی مانند وزن فرد،وزن دمبل و در برخی شرابط نیرویی که به آن وارد می شود مقاومت لازم را داشت باشد.

پایه ی میله هالتر(Barbell stand)

هالتر نیز یکی دیگر از اجزای مهم در بدنسازی به حساب می آید،پایه ی هالتر از نوار بلندی برخوردار است که به راحتی میله ی هالتر را تحت پوشش قرار دهد.با توجه به برندی که انتخاب می کنید قیمت آن نیز تغییر می کند.

دستگاه کراس اور یا سیم کش دو طرفه(Cable crossover)

با کمک این دستگاه و آزادی حرکتی که دارید به راحتی می توانید عضله ی مورد نظر خود را درگیر کرده و فرم مناسب و دلخواه را به دست آورید.عمده استفاده ی این دستگاه برای عضلات سینه،پشت بازو و جلو بازو می باشد.دارای چندین دستگیره ی مختلف است و کاربرد هر یک از آن ها با یکدیگرمتفاوت است.همچنین ارتفاع بازویی دستگاه کراس اور قابل تنظیم است تا بتوان تمرینات متنوعی را انجام داد.

قفسه ی دمبل ها(Dumbble rack)

برای اینکه بتوانید دمبل هارا به راحتی در یکجا جمع کنید طوری که نظم باشگاه به هم نریزد و ورزشکاران به راحتی بتوانند به دمبل ها با وزن های مختلف دسترسی داشته باشند شما نیازمند قفسه ی دمبل ها می باشید.در صورتی که از این وسیله استفاده نمی کنید ممکن است در قرار دادن وزنه ها و نظم باشگاه به مشکل جدی بر بخورید.جنس این قفسه معمولا از جنس فولاد سنج است که با جوشکاری دقیقی که انجام شده از مقاومت بالایی برای نگهداری دمبل ها برخوردار است.

دستگاه های بدنسازی: نیمکت پرس(Bench press)

با استفاده از این دستگاه یعنی نیمکت پرس به راحتی می توانید عضلات سینه را تقویت کنید.عضلات سینه برای بدنسازان بسیار مهم است زیرا در زیبایی بدن و قدرت و توان برای انجام سایر حرکات بسیار کاربردی است.نیکمت ها از عضلات پا تا دراز نشست را شامل می شوند و همچنین محلی برای استفاده از حرکات وابسته به هالتر و یا دمبل می باشند.

توپ ورزشی(Exercise ball)

توپ ورزشی یا توپ یوگا با لاستیک بسیار نرم تولید شده که معمولا قطر آن بین ۳۵ الی ۸۵ سانتی متر است که داخل این توپ از هوا پر شده است.برای ورزش هایی مانند ایروبیک،یوگا بدنسازی و برای حرکات شکم و فیله نیز بسیار مفید است.در ظاهر ممکن است به مقاومت آن شک کنید اما جای نگرانی نیست،جنس توپ به گونه ای است که به راحتی نمی ترکد.

دستگاه روئینگ(Rowing machine)

این دستگاه یک نمونه از تجهیزاتی که است که می تواند به خوبی فعالیت هایی مانند قایقرانی را شبیه سازی کند.با استفاده از این دستگاه به راحتی می توانید بر روی چندین گروه عضلانی تمرکز کنید و نکته ی مهم تر این است که می توان شرایط قلبی و عروقی بهبود بخشید.یکی از راه های تقویت عضلات بالا تنه استفاده از این دستگاه می باشد.

سیم کش زیر بغل(Lat pulling down)

عضلات پشت و زیر بغل را می توان جزو زیبا ترین عضلات دانست که فرم دادن به آن برخی اوقات کار دشواری است.یکی دیگر از تجهیزات پر طرفدار در بین بدنسازان دستگاه لت می باشد.با استفاده از دستگیره های متنوع برای انجام حرکات زیر بغل به راحتی می توان عضلات زیر بغل و پشت را به خوبی تقویت کرده و فرم دلخواه بدهید.

دستگاه های بدنسازی: دستگاه اسمیت(smith machine)

نوع دیگر از دستگاه های بدنسازی است که برای حرکات بسیار متنوعی استفاده می شود،یک هالتر که در ریل های فولادی ثابت شده است و دامنه ی حرکتی آن فقط به صورت عمودی می باشد،در برخی از مدل های تولید شده دارای وزنه هایی برای کمک به بدنسازان در حین تمرین است.دستگاه اسمیت به منظور انجام حرکات به طور دقیق بر روی عضله استفاده می شود.

تردمیل(Treadmill)

کسانی که قصد راه اندازی باشگاه را دارند تردمیل جزو اولین دستگاه هایی است باید در لیست خود اضافه کنند.کاربرد های بسیار زیاد این دستگاه موجب شده محبوبیت آن روز به روز بیشتر شود.گرچه فقط در باشگاه های بدنسازی کاربرد ندارد و می توان در منازل نیز استفاده نمود.انجام فعالیت هوازی از جمله کاربرد این دستگاه محبوب است.

دستگاه های بدنسازی: دوچرخه ورزشی(Gym bike)

دوچرخه انواع مختلفی دارد که یک نوع آن بدون لاستیک و به صورت ثابت است که برای استفاده در خانه و باشگاه تولید شده است.برای تقویت عضلات پا و همچنین انجام تمرین هوازی نیز کاربرد دارد.این دستگاه شامل پدال،زین و در برخی موارد موتور برقی است و درست مانند یک دوچرخه واقعی عمل می کند.با توجه به نوع استفاده می توانید انواع مختلفی از آن را تهیه کنید.

دستگاه شکم ریلی

دستگاه شکم ریلی از جمله دستگاه‌های کاربردی باشگاه بدنسازی جهت تقویت و رشد عضلات شکم و فرم دهی به آن می باشد.در صورتی که فرد ورزشکار بخواهد تمام تمرکز خود را بر روی عضلات راسته و مورب شکمی بگذارد بهتر است از این دستگاه کمک بگیرد. درضمن این دستگاه سبب لاغری شکم و دور شکم و پهلو هم می‌شود.

از جمله دستگاه های دیگری که بسیار رایج هستند

  • دستگاه اسکات پا(هاگ)
  • دستگاه پشت پا خوابیده
  • میز ای زد(ez) یا لاری
  • پایه ی صفحه(وزنه هایی که برای هالتر استفاده میشود)
  • الپتیکال
  • دستگاه اچ
  • دستگاه پرس سینه و بالا سینه
  • دستگاه پرس سرشانه
  • تی بار
  • پارالل و بارفیکس
  • دستگاه فلای
  • دستگاه جلو پا
  • دستگاه داخل پا و خارج پا
  • دستگاه فیله کمر

بخوانید:انواع کفپوش های باشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید